De omzet van de detailhandel kwam in het tweede kwartaal van dit jaar 1,5 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. 

De prijzen waren ruim 2 procent hoger, het volume kromp bijna 4 procent. De omzet en het volume daalden in het tweede kwartaal wel minder hard dan in de eerste drie maanden van 2013.

Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Non-foodwinkels noteerden voor het negende kwartaal op rij een omzetdaling. Dit betrof echter wel de kleinste krimp in een jaar tijd. Zo wisten kledingwinkels en textielsupermarkten zich iets te herstellen van het slechte en relatief koude eerste kwartaal van dit jaar.

Winkels voor consumentenelektronica hadden het wat zwaarder in het tweede kwartaal. Zij kampten met de grootste omzetdaling in de afgelopen vier jaar.

Het eerste kwartaal telde dit jaar een koopdag minder dan een jaar geleden. In het tweede kwartaal was er geen verschil in koopdagen.

Beweeg de cursor de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

Juni

Inzoomend op de maand juni, is een krimp van 3,7 procent te zien ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het volume kromp zelfs met 6,2 procent.

Dit valt te verklaren door een verschil in samenstelling van de koopdagen. Dat negatieve effect daarvan wordt door het CBS geschat op 3 procent.

Duurzaam

Door de krimpende sector dreigen lange-termijn onderwerpen, zoals duurzaam energieverbruik in winkels, naar de achtergrond te verdwijnen. Dat zegt het economisch bureau van de ING. Doordat de verduurzaming vertraging oploopt, gaan kostenbesparingen die dat met zich mee moet brengen mogelijk verloren.

De dalende omzet van de afgelopen jaren gaat gepaard met een stijgend elektriciteitsgebruik. Volgens de ING is die toename 6 procent sinds 2008.

Mits de juiste maatregelen worden genomen kan het energieverbruik van verlichting, verwarming en koeling "met tientallen procenten" naar beneden, aldus de bank.

Dan moet er bijvoorbeeld gekeken worden naar nieuwe technologieën. Door webwinkels is het mogelijk met minder winkels toch veel consumenten te bedienen. Voorraden slinken op die manier ook.