Henkel geeft omzetwaarschuwing

DÜSSELDORF - Het Duitse concern Henkel heeft dinsdag een omzetwaarschuwing gegeven. De producent van consumentengoederen (Persil, Witte Reus, Fa, Schwarzkopf, Diadermine, Pritt) gaat nu uit van een omzetgroei van ongeveer 2 procent in 2004, terwijl begin dit jaar nog 3 tot 4 procent was verwacht.

Henkel verklaart de tegenvaller door te wijzen op de tegenvallende vraag in geheel Europa. "De aanhoudende futloze vraag in Duitsland in de voor Henkel relevante markten heeft zich de afgelopen maanden uitgebreid naar de andere Europese landen", aldus het concern in een verklaring.

Henkel zegt al kostenbesparende maatregelen te hebben genomen om de omzettegenvallers op te vangen. De prioriteit ligt bij het handhaven van de winstdoelstellingen. Ook is geïnvesteerd in de profilering van de merken om hun positie te verstevigen ten opzichte van de concurrentie van Unilever en Procter & Gamble.

Geschrokken

Op de beurs in Frankfurt reageerden beleggers geschrokken. Het aandeel Henkel, dat onderdeel uitmaakt van de toonaangevende DAX-index van dertig fondsen, zakte meer dan 5 procent tot 65,65 euro. Henkel was daarmee veruit de belangrijkste verliezer.

Henkel kocht eind vorig jaar voor 2,9 miljard dollar het Amerikaanse Dial Corp, dat onder meer wasmiddelen en luchtverfrissers op de markt brengt. De Duitse onderneming sprak toen de ambitie uit om haar positie wereldwijd te willen versterken.

Kleine multinational

In vergelijking met Unilever en Procter & Gamble is Henkel maar een kleine multinational met een jaaromzet van 9,4 miljard euro. Unilever behaalde vorig jaar een omzet van 42,9 miljard euro, Procter & Gamble 43,4 miljard dollar.

Tip de redactie