Bedrijven in de slag om opvolger van strippenkaart

AMSTERDAM - Vier Nederlandse consortia en twee buitenlandse ondernemingen zijn met elkaar in de slag om een nieuw elektronisch betaalsysteem voor het openbaar vervoer in Nederland te mogen introduceren. Met het project is 1,5 miljard euro gemoeid.

Slechts een van de deelnemers krijgt de opdracht. Het contract met de 'winnaar' wordt in december ondertekend. Na een proefperiode in 2003 moet het systeem als opvolger van de strippenkaart in 2006 volledig operationeel zijn.

"We gaan niet experimenteren met nieuwe technologiëen, maar met vormen van elektronisch betalen die elders in de wereld al succesvol zijn gebleken", aldus J. Kok, directeur van opdrachtgever
Trans Link Systems

TLS is een initiatief van de vijf grootste vervoermaatschappijen in Nederland (NS, Connexxion, GVB Amsterdam, RET en HTM). Gezamenlijk hebben deze bedrijven 90 procent van de Nederlandse markt in handen. Het bedrijf is in eind 2001 opgericht.

Een van de consortia onder Nederlandse aanvoering is dat van KPN, Getronics en het Japanse Hitachi. De tweede bestaat uit Interpay en ERG Transit Systems. Ook Siemens Nederland, EDS International en Cubic Transportation Systems dingen mee. De vierde bestaat uit Accenture, MTR Corporation Ltd., Thales en Volker Wessels Stevin-dochter Vialis Verkeer en Mobiliteit.

De buitenlandse bedrijven die zelfstandig meedingen naar de miljardenorder, zijn het Franse SchlumbergerSema en de Duitse telecomdochter T-systems ITS.

Tip de redactie