Banken moeten de schade voor een consument als gevolg van phishing of malware vergoeden, mits die niet grof nalatig of roekeloos is geweest. 

De Tweede Kamer vraagt het kabinet daar afspraken over te maken met de financiële sector.

Een motie van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer en SP-Kamerlid Arnold Merkies werd donderdag aangenomen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun geld op online bankrekeningen veilig is, zolang ze zelf hun eigen voorzorgsmaatregelen nemen.

Eenduidig

Nu is het nog zo dat banken de schade van online fraude heel verschillend vergoeden. Daarom moeten er nu ''eenduidige en transparante vergoedingsnormen'' komen, waarbij de verantwoordelijkheid niet verder naar de consument wordt verschoven, vindt de Kamer.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën had in het Kamerdebat over online betalingsverkeer al gezegd dat hij wil bevorderen dat er meer duidelijkheid komt over de eigen verantwoordelijkheid van de klant om te voorkomen dat hij online opgelicht wordt. Maar hij waarschuwde dat consumenten er wel voor moeten zorgen dat hun computer beveiligd is en dat ze zorgvuldig omgaan met internetbankieren.