Het lukt de Nederlandse banken niet om het vertrouwen van hun klanten terug te winnen. Bij een op de vijf consumenten is het vertrouwen in de bank zelfs verder gedaald.

Dat concludeert adviesbureau KPMG in een maandag verschenen halfjaarlijks onderzoek.

Circa 70 procent van de ruim 500 ondervraagden zegt niets te merken van alle inspanningen van banken om het vertrouwen van klanten te verbeteren. Bij slechts 12 procent van de consumenten, vooral mensen met een lager inkomen, nam het vertrouwen toe.

Het vertrouwen in banken liep het afgelopen half jaar onder meer een deuk op door storingen met internetbankieren en het bonusbeleid. Maar ook te lage spaarrentes, ondeskundigheid van personeel, onduidelijke communicatie en onaangekondigde tariefwijzigingen tasten het vertrouwen aan.

Belang

Bijna de helft van de klanten vindt dat de bank nog altijd onvoldoende in zijn belang handelt.

Hoogopgeleiden hebben volgens de onderzoekers een lager vertrouwen in hun bank dan laag opgeleiden. Zij storen zich vooral aan niet integer of onvriendelijk gedrag van bankpersoneel.

De onvrede blijkt volgens KPMG vooral uit het aantal mensen dat overweegt over te stappen naar een andere bank (bijna een kwart). Toch denkt meer dan de helft (52 procent) dat er geen betere alternatieven zijn dan hun huidige bank.