VOORBURG - In januari heeft de consument vooral meer geld uitgegeven aan duurzame goederen als auto's en koelkasten. De uitgaven hiervoor stegen met 4,1 procent, terwijl de gemiddelde consumptiegroei bleef steken op 1,8 procent in vergelijking met januari 2001.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) sprak donderdag van een bescheiden groei, vergelijkbaar met die in het laatste kwartaal van vorig jaar.

Aan kleding, lederwaren, schoeisel, woninginrichting en huishoudelijke artikelen werd minder uitgegeven. Aan vervoermiddelen en huishoudelijke apparaten werd in januari wel fors meer besteed.

De stijging van de autoverkopen ten opzichte van januari een jaar eerder is vooral te wijten aan het feit dat er toen duidelijk minder auto's werden gekocht. Dit omdat consumenten die al in de maanden daarvoor hadden aangeschaft vanwege de aangekondigde verhoging van de BTW.

Het volume van de bestedingen aan aan voedings- en genotmiddelen groeit de laatste jaren maar weinig. In geheel 2001 lagen de uitgaven zelfs onder het niveau van 2000.