LISSABON - De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas-Salomon zegt flink te profiteren van het EK voetbal in Portugal. De omzet van de Adidas-voetbaldivisie, die eenderde van de markt in handen heeft, zal daardoor uitkomen op een record van 850 miljoen euro tegen 800 miljoen vorig jaar. In 2006 wordt 1 miljard euro verwacht als Duitsland het wereldkampioenschap organiseert.

Topman Herbert Rainer meldde dat woensdag bij een presentatie in Lissabon. Het voetbalfestijn in Portugal is voor Adidas qua omzet en uitstraling het meest succesvolle Europese kampioenschap ooit, aldus Rainer.

Sportief verging het Adidas minder. Gesponsorde uithangborden als Duitsland, Spanje, Frankrijk en Letland moesten vroegtijdig het veld ruimen. Alleen Griekenland kan voor Adidas de eer nog hooghouden. Nike heeft Nederland en Portugal in de halve finale staan en Puma Tsjechië.

Ondanks de tegenvallende prestaties van topteams als Spanje en Frankrijk, wist Adidas 1,3 miljoen replicashirts te verkopen. Van de nieuw geïntroduceerde vrouwelijke varianten, die getailleerder zijn, gingen er 250.000 over de toonbank.