In de slag om de shopper stunten veel modewinkels met prijzen. Die prijzenoorlog wordt veel winkeliers fataal.

Dat concludeert ABN Amro woensdag in een onderzoek onder 1300 consumenten. Steeds meer winkels beginnen eerder met de uitverkoop en zetten hogere kortingspercentages in, waardoor de marges zo klein worden dat veel winkeliers zichzelf kapot concurreren.

"De branche wordt over de hele breedte getroffen door lagere marges. De faillissementsgraad is gegroeid naar 0,83 procent in 2012 van 0,45 procent in 2007 Naar verwachting zal dit percentage zijn top bereiken in 2013 op tot 0,93 procent", stelt Michel Koster van ABN Amro.

Damesmode

Het eerste kwartaal van 2013 laat een omzetdaling zien van 10,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Damesmode daalt met 12,3 procent het hardst. Een belangrijke oorzaak voor deze daling is dat shoppers steeds beter op aanbiedingen letten. Bijna 40 procent wacht hiervoor echter op de uitverkoop. 

Het beeld dat ABN Amro schetst komt overeen met dat van onderzoeksbureau GfK Fashion & Retail. Dat meldde dinsdag dat zelfs 50 procent van de kopers wacht tot de kleding is afgeprijsd.