Elektronicawinkel Block kampt met ernstige financiële problemen en vraagt daarom dinsdag uitstel van betaling aan.

Dat bevestigt mede-eigenaar Ed de Block tegenover NU.nl. Bij Block werken ongeveer 180 mensen, verspreid over 20 winkels.

"Vanwege de oplopende verliezen binnen het bedrijf en ongewijzigd slechte vooruitzichten door de economische malaise, heeft de bank maatregelen genomen waardoor het bedrijf in betalingsproblemen is gekomen", aldus De Block. De ingreep betekent dat de kans groot is dat het familiebedrijf, opgericht in 1955, failliet wordt verklaard.

De winkelketen heeft naar eigen zeggen last van consumenten die de hand op de knip houden en 'lege winkelstraten'. Ook lijdt het bedrijf onder concurrentie op internet en overheidsmaatregelen om verkoop op afbetaling te beteugelen.

De directie zegt de aan te stellen bewindvoerder alle medewerking te willen verlenen "bij pogingen om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden in geval van verkoop van (delen van) het bedrijf."

Omzet

Het aantal faillissementen in de detailhandel loopt al langere tijd op, waarbij ook veel elektronicawinkels het zwaar hebben. De omzet in de elektronicabranche kwam vorig jaar 15 procent lager uit dan in 2011. 

Het is relatief lastig om de financiële gezondheid van elektronica-winkelketens als Media Markt, BCC, Expert en EP in kaart te brengen. Zij publiceren namelijk geen (actuele) omzet- en winstcijfers.

Webwinkel

"Het zat er aan te komen", zegt Tim de Vogel, hoofdredacteur van vakblad Elektro Retail Magazine. Al was het niet duidelijk dat juist Block richting een faillissement zou gaan.

“Iedereen worstelt met dalende consumentenbestedingen. Als daar niet goed en adequaat op gereageerd wordt, dan gaat het mis.”

Zo had een goede webwinkel het verschil kunnen maken legt De Vogel uit. “Het is geen garantie, maar het helpt ze wel.”

Goede service

De winkels van Block zouden een reputatie van “goede service” hebben. Ook waren de prijzen volgens De Vogel in de winkel niet hoger dan bij grotere ketens zoals Media Markt en BCC.

Die ketens hebben het volgens hem niet per se veel makkelijker met hun inkoopvoordelen en een grote webwinkel. De bedrijven moeten namelijk veel omzet halen om het personeel in de grote winkels te kunnen betalen.