ConsumentenClaim opent na het verzamelen van circa 45.000 Nederlandse beeldbuisclaims nu de jacht op Britse consumenten.

De Europese Commissie stelde enkele maanden geleden dat beeldbuisfabrikanten als Philips en LG verboden prijsafspraken hebben gemaakt. ConsumentenClaim wil het geld dat mensen als gevolg daarvan te veel hebben betaald, terugeisen.

Deze week stelt de Nederlandse organisatie een Engelstalige website onder de naam TVClaim.com open, waar Britse beeldbuisclaims worden verzameld. ConsumentenClaim overweegt eveneens een Duitstalige site te openen.

''Vreemd genoeg wordt in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland nauwelijks actie ondernomen tegen de beeldbuisfabrikanten'', aldus Stef Smit van ConsumentenClaim.

Vuist maken

Volgens de organisatie kunnen individuele consumenten nauwelijks een vuist maken tegen de fabrikanten. Door namens 45.000 Nederlandse claims van gemiddeld 100 euro in te dienen, kan volgens ConsumentenClaim minstens 4,5 miljoen euro worden teruggeëist.

De organisatie werkt op basis van 'no cure no pay'. Indieners van claims betalen bij succes volgens Smit naar schatting 10 procent aan proceskosten. Hoe meer consumenten uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zich aansluiten, des te lager de kosten.

Aankoopbewijzen

Smit zegt dat het van belang is dat kopers de aankoopbewijzen in de periode van de kartelafspraken (van 1996 tot 2006) hebben bewaard. Veel Nederlanders hebben dat wel gedaan, is zijn inschatting. Bij fabrikanten zijn de koopregistraties van ingezonden garantiebewijzen opgevraagd.

De zeven betrokken beeldbuisfabrikanten hebben van de Europese Commissie een boete van in totaal 1,47 miljard euro gekregen.

Philips moet ruim 313 miljoen euro betalen en samen met partner LG Electronics nog eens 391 miljoen euro. Zij hebben beroep aangetekend tegen de kartelboete. De uitspraak laat nog enkele maanden op zich wachten.