Nederlandse winkeliers worden harder getroffen door de economische malaise dan hun collega's in de meeste andere Europese landen.

Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië liep het aantal verkochte artikelen in het eerste kwartaal sterker terug. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde in de eerste drie maanden van 2013 met meer dan 3 procent. De hoeveelheid verkochte artikelen nam zelfs met 6 procent af.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Dat is de sterkste volumedaling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was bij lange na niet voldoende om dat op te vangen.

Nederlandse winkeliers doen het al een paar jaar slechter dan hun Europese collega's. In de periode tussen 2010 en 2012 daalde het verkoopvolume in Nederland met 5,3 procent, terwijl de gemiddelde krimp in de EU 0,4 procent bedroeg.

Zwaar

Vooral doe-het-zelfwinkels en meubelzaken hadden het erg zwaar. Verkopers van voedings- en genotmiddelen, en dan met name supermarkten, presteerden juist beter dan het Europees gemiddelde.

Het CBS wijst op het historisch lage consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal, maar stelt ook dat dit de slechte prestaties van de detailhandel niet geheel kan verklaren. In bijvoorbeeld Polen en Roemenië waren consumenten nog somberder gestemd, maar verkochten winkels toch meer producten.