Een Nederlandse uitvinding om schepen af te meren wordt internationaal in de markt gezet. 

Daar is de onderneming ShoreTension voor opgericht, waarin het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT en investeringsmaatschappij All-round Port Services elk voor 50 procent deelnemen. Dat hebben de partners dinsdag bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerder van ECT is de belangstelling voor het ''revolutionaire systeem'' heel groot en is de markt ervoor veelbelovend. Financiële details worden niet verstrekt.

Spanning

Het hydraulische systeem dat zonder brandstof werkt, houdt de trossen van zeeschepen continu onder spanning. Het voordeel hiervan is dat het schip anders dan bij het traditionele afmeren met trossen aan bolders, bij harde wind, snelle stroming of passerende scheepvaart nauwelijks heen weer beweegt.

Dat maakt het lossen en laden aan de kade gemakkelijker en eenvoudiger. Bijna iedere container-, stukgoed- en bulkterminal kan ermee uit de voeten en het vergt geen grote investeringen om het apparaat neer te zetten.

Roeiers

Bij de ontwikkeling van het systeem was de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) betrokken, die in de Rotterdamse verantwoordelijk is voor het vast- en losmaken van zeeschepen. All-round Port Services, de partner van ECT inShoreTension, is het investeringsbedrijf van het pensioenfonds voor Roeiers.

Het systeem is onder meer getest bij de Delta Terminal van ECT op de Maasvlakte. Het containeroverslagbedrijf, onderdeel van de Chinese gigant Hutchison Port Holdings, heeft er inmiddels zelf vier aangeschaft.