Een Belgische reclamecampagne van de Nederlandse opticienketen Hans Anders is misleidend.

Een Belgische reclamecampagne van de Nederlandse opticienketen Hans Anders is misleidend. De uitingen in de reclame zijn niet controleerbaar, kleinerend en bovendien schaden ze het imago van zelfstandige brillenmakers.

Dat concludeerde de zogenoemde Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). Deze instantie is vergelijkbaar met de Nederlandse Reclame Code Commissie.

Unizo

Eerder deze week dienden de Belgische ondernemersorganisatie Unizo en de beroepstak van zelfstandige opticiens en optometristen APOOB een klacht in bij de JEP over de campagne.

In een radiospot stelde Hans Anders dat je voor identieke brillenglazen drie keer zo veel moet betalen bij zelfstandige opticiens. De JEP concludeert nu dat het gaat om verboden vergelijkende reclame.

Hans Anders moet de spot aanpassen of terugtrekken. De onderneming kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Hans Anders is met 250 vestigingen in Nederland actief. In België heeft de onderneming 90 winkels en in Frankrijk 50.