De Nederlandse transportsector kampt vanaf 2015 waarschijnlijk met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, omdat een groot aantal chauffeurs met pensioen gaat. 

De komende jaren zijn 50.000 nieuwe chauffeurs nodig om dit tekort op te vullen. In de hele logistieke sector gaat het waarschijnlijk om nog meer banen, meldt ondernemersorganisatie TLN dinsdag.

Het gaat om banen in het binnenlandse transport. Een woordvoerder van TLN geeft aan dat hij het tekort eerder had verwacht. "Door de crisis zie je echter dat mensen langer doorwerken en later uitstromen." 

Hij benadrukt dat de tienduizenden chauffeurs puur nodig zijn om de uitstroom door pensioen op te vangen. "De vacatures zijn nu beperkt, dat is waar. Maar linksom of rechtsom, chauffeurs gaan toch met pensioen."

Polen

Het inzetten van bijvoorbeeld Poolse chauffeurs heeft volgens de ondernemersorganisatie geen zin. "Zij moeten op binnenlandse ritten hetzelfde loon krijgen als de Nederlandse chauffeur. Daar is dus geen voordeel te behalen. Bovendien willen we graag de kwalitatief goed opgeleide Nederlandse student behouden voor de sector", aldus de woordvoerder.

Vanwege het dreigende tekort wil TLN samen met vakbonden en opleidingsorganisaties meer jongeren aan een logistieke opleiding krijgen. Ook moet de doorstroom van deze opleidingen naar de arbeidsmarkt beter worden geregeld.

Nu gaan nog maar vierduizend van de tienduizend in logistiek afgestudeerde mbo'ers daadwerkelijk in die branche aan de slag. In totaal biedt de logistieke sector werk aan zevenhonderdduizend mensen.