Belgische klacht tegen spot Hans Anders

Een reclamespot van het Nederlandse bedrijf Hans Anders heeft tot commotie geleid in België. 

De Belgische ondernemersorganisatie Unizo en de beroepstak van zelfstandige opticiens en optometristen APOOB hebben een klacht ingediend omdat een reclamespotje van de opticienketen misleidend zou zijn. Dat maakte Unizo dinsdag bekend.

In de spot stelt Hans Anders dat je voor identieke brilglazen drie keer zo veel moet betalen bij zelfstandige opticiens. Volgens de klagers schaadt de reclame niet alleen het imago van de zelfstandige brillenmakers, maar wordt de consument ook misleid.

Zo kan de koper bijvoorbeeld geen vergelijking maken omdat er in de spot geen prijzen worden gegeven en dus ontstaat er een vertekend beeld.

Reactie

Hans Anders België laat in een reactie weten niet te misleiden. "Wij kopen onze glazen in bij dezelfde leveranciers als de zelfstandige opticiens. Met deze campagne willen we aantonen dat onze glazen kwalitatief niet onder hoeven te doen."

De klacht is ingediend bij de zogenoemde Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. Deze instantie is vergelijkbaar met de Nederlandse Reclame Code Commissie.

Hans Anders is met 250 vestigingen in Nederland actief. In België heeft de onderneming 90 winkels en in Frankrijk 50.

Lees meer over:
Tip de redactie