De Nederlandse transport- en logistieksector is er in het eerste kwartaal een stuk slechter voor komen te staan.

Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Zowel de omzet, winst als vrachtprijs daalden en ook het aantal opdrachten is aanhoudend laag. Het aantal faillissementen steeg met 14 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Enig herstel in de sector wordt pas volgend jaar verwacht.

Vooral de vrachtprijs blijft een zorgenkindje, zegt de brancheorganisatie. Slechts 30 procent van de ondernemers kreeg dit eerste kwartaal een hogere vrachtprijs, terwijl bijna 70 procent niet meer geld voor een rit ontving of de vrachtprijs zelfs zag dalen.

Hierdoor blijft voor veel bedrijven de omzet en winst achter. Daar komt bij dat 40 procent van de bedrijven onvoldoende orders heeft om het tweede kwartaal door te komen.

Stijgende kostprijs

De omzet daalde sinds het eerste kwartaal vorig jaar voor de vijfde maal achtereen. In het vierde kwartaal ging de omzet 3,7 procent achteruit en in het eerste kwartaal van dit jaar was de daling 4,2 procent. ''Met een voortdurend stijgende kostprijs en een dalende vrachtprijs blijft er wat winst betreft niet veel over'', aldus een van de ondernemers.

Vooral de slechte situatie in de bouw drukt de resultaten. Zo'n 25 procent van al het vervoer in Nederland is afhankelijk van de bouwsector. Er wordt de afgelopen jaren weinig geïnvesteerd in de bouw en ook de verkoop van huizen is historisch laag. Hierdoor hebben kiepautobedrijven, verhuizers en het bouwmaterialenvervoer het zwaar te verduren, aldus TLN.

In het eerste kwartaal gingen ook meer transportbedrijven op de fles. Er waren 14 procent meer faillissementen dan over dezelfde periode vorig jaar.