Nederlandse ouders hoeven zich geen zorgen te maken over de export van babymelkpoeder naar China door Nutricia. De Nederlandse markt heeft voor Nutricia prioriteit.

Dat laat de fabrikant woensdag weten in reactie op berichten in de media dat de verkoop van melkpoeder in China ten koste gaat van Nederlandse baby's.

Nutricia verkoopt sinds begin dit jaar melkpoeder aan China, maar dat is veel minder dan wat er aan Nederlandse winkels geleverd wordt zegt een woordvoerder van het bedrijf. Het bedrijf probeert ondertussen aan de ''exponentieel groeiende vraag'' naar babymelkpoeder in Nederland te voldoen door de productie verder op te schroeven, aldus de zegsman.

Desondanks stuiten Nederlandse ouders nog steeds op lege schappen, zegt onder meer een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Volgens Nutricia is dat volledig te wijten aan zogeheten grijze handelskanalen.

Schappen

''Melkopkopers trekken de schappen leeg zodra er weer een levering binnen is. Nederlandse ouders krijgen dan niet eens de kans iets te kopen'', zegt de woordvoerder.

Door melkpoeder direct op de Chinese markt te verkopen probeert Nutricia naar eigen zeggen de illegale handel de wind uit de zeilen te nemen.