De Europese Unie heeft de volgende stap gezet om vrachtwagen- en buschauffeurs via hun tachograaf op een afstand in de gaten te gaan houden.

Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement (EP) hebben een akkoord bereikt over de nieuwe generatie tachografen.

De digitale tachograaf maakt het makkelijker de rij- en rusttijden te controleren, aldus het EP woensdag. De EU wil het wegtransport veiliger maken en fraude en geknoei met de tachograaf tegengaan. Ook gaat het erom oneerlijke concurrentie te bestrijden.

De nieuwe 'slimme' tachograaf is bedoeld voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. Er komen wel uitzonderingen voor bijvoorbeeld loodgieters, schilders en marktkooplieden die in de buurt van hun vestigingsplaats werken.

Transportondernemingen

Transportondernemingen worden voortaan verantwoordelijk gesteld voor gemanipuleer met de tachograaf. De invoering volgt binnen 3 jaar na het definitieve besluit over alle technische specificaties.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO reageren gematigd positief op het voorstel. Volgens de organisaties biedt de technische upgrade van de tachograaf geen oplossing ''voor de huidige problematiek van het niet geharmoniseerd toepassen van de regelgeving in Europa, met soms absurde en hoge boetes als gevolg''. Wel zijn ze positief over de afschaffing van het document waarmee de chauffeur zijn activiteiten na een periode van ziekte of verlof moet aantonen.