AMSTERDAM - Consumenten worden in de toekomst beter beschermd tegen misleiding bij het kopen van producten. Het wordt mensen makkelijker gemaakt naar de rechter te stappen. Bedrijven wordt op het hart gedrukt klachten beter af te handelen. Dat staat volgens De Telegraaf in een plan van staatssecretaris Karien van Gennep van Economische Zaken dat maandag wordt aangeboden aan de Tweede Kamer.

Mensen met klachten kunnen – als het aan Van Gennip ligt – in de toekomst met hun klachten ook terecht bij een toezichthouder. Deze gaat zich bezighouden met zaken als misleidende reclame of agressieve verkoop. De toezichthouder wordt in staat gesteld boetes uit te delen en is ook bevoegd zich bezig te houden met zaken over de grens.

Onderzoek van het ministerie van Economische Zaken heeft aan het licht gebracht dat 22 procent van de consumenten niet teruggaat met producten waar klachten over zijn. Wanneer wel een klacht wordt ingediend, blijft 43 procent van de mensen een ontevreden gevoel houden over de afhandeling daarvan.