AMSTERDAM - Philips verwacht dat de samenwerking met Nike vanaf dit najaar tientallen miljoenen dollars extra aan inkomsten gaat opleveren. Dit zei Philips-topman G. Kleisterlee donderdag na afloop van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

Philips en Nike maakten afgelopen maandag hun samenwerking bekend. Over de verwachte extra omzet deelden zij toen niets mee.

Het elektronicaconcern gaat samen met het bekende sportmerk draagbare audio-apparatuur (mp3- en cd-spelers) ontwikkelen en verkopen aan sporters.

Philips ziet in de samenwerking met Nike goede mogelijkheden vooral in de Verenigde Staten zijn naamsbekendheid te vergroten en zich te profileren als een hightech-onderneming.

In dat streven past ook de alliantie met Dell, 's werelds grootste pc-fabrikant. Die samenwerking levert de komende vijf jaar 5 miljard dollar extra omzet op, maakte Philips woensdag bekend.

Kleisterlee hield de aandeelhoudersvergadering voor dat dit soort samenwerkingen onderdeel is van de nieuwe strategie van het elektronicaconcern, waarbij 'marketing' het sleutelwoord is. Dit moet Philips afhelpen van zijn oude kwaal: kwalitatief goede consumentenproducten ontwikkelen, maar ze niet weten te verkopen.