Nederlandse porno verkoopt niet meer. Hollandse pornosites en seksbladen leggen het af tegen gratis internationale websites zoals Youporn, Xvideos en Livejasmin, die gratis een enorme voorraad seksfilms aanbieden.

''De concurrentie met die websites is min of meer verloren. Nederlandse websites en bedrijven die zich richten op pornofilmpjes en erotische portals proberen in razend tempo andere activiteiten zoals webshops en datingsites op te zetten'', stelt Wan, de eigenaar van website Sexjobs.nl, die liever niet wil dat zijn achternaam genoemd wordt. Bladen hebben dezelfde problemen, slechts een handjevol seksmagazines bestaat nog.

Dat blijkt ook uit de top 500 meest bezochte websites in Nederland. Van de 30 pornosites die voorkomen in die lijst met 500 meest bezochte webpagina’s komen slechts drie oer-Hollandse sites met 'entertainment voor volwassenen' voor, blijkt uit data van Alexa. Dat bedrijf brengt de populariteit van websites in kaart door middel van steekproeven.

Kim Holland

Een woordvoerder van Kim Holland Producties bevestigt dat beeld. ''We zijn een gevestigd merk; Kim is de reden voor het bezoek op onze website. Bovendien maken we wekelijks drie nieuwe films gericht op de Nederlandse markt en met een leuke atmosfeer.

Voor die beleving en voor het nieuwe materiaal wil een vaste groep bezoekers betalen. Dat oudere filmpjes gaan zwerven op internet, dat voorkom je niet.''

Bladen

Bladen zitten in hetzelfde schuitje als de betaalsites; ze hebben alle moeite om te wedijveren met de gratis internetporno. ''Het is hard werken, ik had nooit verwacht dat de bladenmarkt zo zou instorten'', zegt Sandy Wenderhold, de uitgever van het erotische blad Candy. De hoofdredacteur van Foxy, Simon Hoekstra, herkent het beeld. ''Ook Foxy heeft een flinke klap gehad.''

De twee bladen, die erotiek op hun eigen manier op papier zetten, bestaan anderzijds nog wel, terwijl concurrenten zijn verdwenen uit de schappen. ''Onze inhoud is onderscheidend, mensen stellen het toch op prijs dat ze een goed blad krijgen met uniek materiaal en relevante onderwerpen'', legt Hoekstra uit. ''Sommige mensen houden meer van papier en lezen contactadvertenties liever in een blad. En bepaalde rubrieken, zoals 'test een toy' waarbij vooral vrouwen een seksspeeltje testen, blijven erg populair. Ook bij vrouwen'', vult Wenderhold aan.