AMERSFOORT - De reizigersorganisatie Rover heeft minister De Boer (Verkeer) opgeroepen de vele treinstoringen aan te pakken. Volgens de organisatie zijn de storingen, zoals dinsdag door onweer, te wijten aan verkeerd materiaal en slecht onderhoud.

"Het vreemde is dat nieuwe wissel- en seinsystemen eerder uitvallen door blikseminslag dan de oude systemen", aldus een woordvoerder van Rover. "Je mag toch aannemen dat de wissels tegen onweer kunnen. Net als een huis bestand is tegen windkracht acht."

Het treinverkeer is sinds maandagavond ontregeld door blikseminslagen bij Deventer, Den Haag, Leiden, Haarlem en andere plaatsen. Duizenden reizigers werden met bussen vervoerd en liepen vertragingen op.

Slecht onderhoud

De reizigersorganisatie bespeurt bovendien veel slecht onderhoud. Daardoor zijn er nogal eens problemen met de bovenleidingen. "Een nieuw fenomeen is gebrek aan reserveonderdelen, waardoor een wissel bij Alphen aan den Rijn pas in september kan worden gerepareerd", aldus Rover.

Volgens de organisatie is het onderhoud van de spoorwegen inmiddels zo slecht dat de veiligheid van het treinverkeer onder druk staat. Dat zou onder meer blijken uit een rapport van Railned Spoorveiligheid, dat in april is verschenen. Volgens Rover moet er betere apparatuur komen, evenals beter toezicht op het naleven van de eisen.

Andere aanpak ministerie

De organisatie vindt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat zich te afzijdig heeft gehouden. De nieuwe minister De Boer zou dat anders moeten aanpakken. Rover wil dat spoorbedrijven zoals de NS geen heffing meer hoeven te betalen om over het spoor te mogen rijden. "Dit 'kwartje van Netelenbos' is onacceptabel gezien de bedenkelijke toestand van de spoor, het ontbreken van een herstelplan en de kabinetsbelofte om de automobilist het 'kwartje van Kok' terug te geven."

Railinfrabeheer, verantwoordelijk voor het spooronderhoud, ontkent dat nieuwe wissel- en seinsystemen gevoeliger zijn voor blikseminslag dan oude systemen. De systemen zijn even goed, aldus de woordvoerder. De bliksem van dinsdag was lastiger dan gewoonlijk, omdat ze insloegen in de relaiskasten in plaats van de bovenleiding.

Railinfrabeheer bestrijdt ook dat het Nederlandse spoor onveilig zou zijn. "Er zijn wel veel reparaties en onderhoudsbeurten, maar dat komt omdat er zoveel treinen rijden", aldus de woordvoerder. Hij bevestigt wel dat een wissel bij Alphen aan den Rijn voorlopig niet gerepareerd kan worden wegens gebrek aan een reserve-onderdeel.