Vervoersbedrijf Arriva ziet een rol voor zichzelf in het oplossen van de problemen rond de Fyra.

''Met Deutsche Bahn achter ons denk ik dat wij kunnen helpen'', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga zaterdag in NRC Handelsblad.

Arriva heeft als dochterbedrijf van Deutsche Bahn namelijk de nodige kennis op het gebied van hogesnelheidslijnen, zegt Hettinga. De directeur vindt het een ''blamage'' dat het hsl-spoor ter waarde van miljarden nu niet gebruikt wordt.

Samenwerken

De hogesnelheidstrein Fyra, die Amsterdam en Brussel met elkaar verbindt, werd vorig jaar kort na zijn introductie van het spoor gehaald omdat de treinstellen steeds kapot gingen. Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn.

Arriva wil om de tafel met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om te praten over een oplossing. Op de details van de plannen van Arriva wil Hettinga niet ingaan. Samenwerken met de NS is een optie.

Interesse

Toen het traject werd ingesteld had Arriva al interesse in het project, maar die belangstelling was toen nog niet concreet genoeg.

Arriva rijdt in Nederland met honderd treinen vooral op regionale trajecten. Ook heeft het bedrijf 1200 bussen rijden.