De Nederlandse Spoorwegen nemen voor 45 miljoen euro een belang van 49 procent in de Haagse stadsvervoerder HTM.

Dat is woensdag bekendgemaakt. De gemeente Den Haag houdt 51 procent van de aandelen in HTM.

De komende jaren wordt bovendien voor 75 miljoen euro geïnvesteerd in het openbaar vervoer in Den Haag.

De Haagse wethouder van Financiën, Boudewijn Revis, noemt de investeringen ''goed nieuws voor de reiziger, maar ook voor de Haagse economie''. Volgens hem krijgt Den Haag ''het beste openbaar vervoer van Nederland''.

Bekijk hier een quote van Boudewijn Revis:

Aansluiting

De plannen voor de samenwerking waren in september al aangekondigd. HTM en de NS denken dat ze onder meer de service en aansluitingen van bussen en trams op treinen kunnen verbeteren door samen te werken.

De gemeente Den Haag en de NS zijn het eens over het belang van de NS in de stadsvervoerder, maar de Haagse gemeenteraad heeft het laatste woord.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft zich vorige week bijzonder kritisch uitgelaten over de samenwerking tussen de NS en HTM.

Regeringspartij VVD vindt dat ''een staatsbedrijf niet in een markt moet stappen waar is afgesproken dat de markt haar werk moet doen''. Het CDA ziet een ''raar soort rolvermenging'', nu NS zich mengt in het stadsvervoer van Den Haag. De NS heeft ook al een belang van 49 procent in streekvervoerder Qbuzz.

Volgens minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën is het bij de aankoop gemoeide bedrag zodanig laag dat de overheid, als aandeelhouder van NS, hiervoor geen goedkeuring hoeft te verlenen.

Aanbesteden

In 2016 wordt de concessie van het railvervoer in Den Haag opnieuw aanbesteed. ''Natuurlijk is het niet aan ons om een vraag over concurrentie te beantwoorden, maar wij doen er natuurlijk van alles aan om die beslissing te beïnvloeden door een zo goed mogelijk product aan te bieden'', zegt HTM-directeur Dirk le Clercq.

Afgesproken is dat de gemeente Den Haag de aandelen van NS terugkoopt als HTM de concessie niet krijgt toegewezen.