WASHINGTON - Het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de economie is weer op het niveau van voor de terreuraanslagen van september. De vertrouwensindex steeg in maart onverwacht sterk van 95,0 tot 110,2, het hoogste peil sinds vorig jaar augustus.

Amerikanen zijn vooral positiever over hun kansen op de arbeidsmarkt en over de vooruitzichten van het bedrijfsleven. Dat is dinsdag bekendgemaakt door de Conference Board, een onderzoeksinstelling van het bedrijfsleven. Analisten hadden voor maart in doorsnee een cijfer verwacht van 98,2.

De toename voor het consumentenvertrouwen is een nieuw signaal dat de economie in de VS opkrabbelt. De psyche van de Amerikaanse consument is vooral belangrijk omdat consumentenbestedingen tweederde van het bruto binnenlands product uitmaken. Veelal leidt een stijgend vertrouwen ook tot hogere bestedingen.

Het vertrouwen kreeg door de terroristische aanslagen op 11 september een enorme knauw. Amerikanen besloten toen vooral grote bestedingen, zoals de aanschaf van auto's, uit te stellen.

Beleggers op Wall Street reageerden opgetogen. Meteen na de publicatie van de vertrouwensindex schoten de aandelenkoersen omhoog. De Dow-Jonesindex en de Nasdaq-index schommelden na bijna twee uur handel rond een plus van 1 procent.