SCHIEDAM - De accijnsverhoging voor sterke drank heeft als gevolg gehad dat de verkoop in liters vorig jaar met 6 procent is ingezakt. De opbrengst van de accijns steeg met slechts 2,7 procent van 408 miljoen euro tot 419 miljoen, duidelijk minder dan de 470 miljoen waarmee het kabinet rekening had gehouden.

Uit cijfers van de Commissie Gedistilleerd blijkt dat vorig jaar .000 hectoliter sterke drank is verkocht, tegen 800.000 een jaar eerder. De alcoholconsumptie per hoofd van de bevolking verminderde met 9,6 procent van 1,66 liter in 2002 naar 1,5 liter vorig jaar.

Verstoord

De slijtersbranche kocht eind 2002 ongeveer 15 procent van de jaaromzet extra in om na 1 januari 2003 toch nog drank tegen de oude prijs te kunnen verkopen. Het marktbeeld is daardoor volgens de Commissie Gedistilleerd iets verstoord.

Het belangrijkste product onder de sterke drank is de jonge jenever. Van de verkochte 752.000 hectoliter was 27 procent jenever. Goede tweede was vorig jaar whisky met een aandeel van ,2 procent.

Premixen

Erg slecht verging het de premixen in 2003. Een premix is bijvoorbeeld een mengsel van een klein beetje whisky en cola dat door de fabrikant zelf is gemaakt. De afzet van premixen zakte vorig jaar met 34 procent tot ruim 200.000 hectoliter.

Volgens een woordvoerster van de Commissie Gedistilleerd lijkt de verkoop van sterke drank in het eerste kwartaal van 2004 nog verder te zijn teruggelopen. Volgens een eerste schatting gaat het om een daling van ongeveer 20 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2002. Een vergelijking met het jaar 2003 is volgens de Commissie Gedistilleerd wegens de verstoring van het marktbeeld niet mogelijk.