Nederlanders hebben nog nooit zoveel geld uitgegeven aan snoep en snacks als vorig jaar. Ondanks de crisis werd in 2012 in totaal voor zo'n 3,6 miljard euro aan chocolade, drop, nootjes, chips en koek uitgegeven.

Dat meldt de NOS vrijdag op basis van gegevens van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren. Per persoon gaat het om gemiddeld 34 kilo snoep per jaar.

Vooral de omzet van chocolade, chips, pinda's en noten nam vorig jaar toe. De zogenoemde tussendoorkoekjes waren echter een stuk minder populair. Volgens het studiecentrum komt dat doordat het 'Sonja Bakker-effect' langzaam is uitgewerkt. Bakker promootte de koekjes, maar haar methode lijkt langzaam aan populariteit te verliezen.

De snoepbranche is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. In 2007 bedroeg de omzet nog 3,1 miljard. In Nederland is snoep in ruim 75 duizend punten te koop, het meest in supermarkten en snoepwinkels.