MEPPEL - Friesland Coberco Dairy Foods krijgt vanaf volgend jaar een andere, koninklijke naam. Het zuivelconcern gaat vanaf begin 2005 verder onder de naam Royal Friesland Foods. Het -jarige zuivelconcern heeft het predikaat Koninklijk gekregen, zo is dinsdag bekendgemaakt.

Royal Friesland Foods wordt een van de 150 bedrijven in Nederland die het predikaat Koninklijk mogen dragen. Die toevoeging wordt verleend aan bedrijven die goede prestaties leveren, solide en betrouwbaar zijn en een rijke historie hebben.

Voorzitter A. Olijslager van de concerndirectie spreekt van een opsteker in tijden die niet makkelijk zijn voor zowel het bedrijf als voor de veehouders: "We moeten strijd leveren voor de handhaving van onze posities."

Volgens Olijslager was naamswijziging noodzakelijk, omdat het assortiment niet alleen meer uit zuivel (dairy) bestaat, maar ook uit andere producten, waaronder vruchtendranken. Bovendien bleek dat de volledige bedrijfsnaam in de praktijk op verschillende manieren werd gehanteerd, zoals bijvoorbeeld de afkorting FCDF of Coberco.

Friesche Vlag

In de nieuwe, kortere naam is het in Nederland bekende Coberco verdwenen, ten gunste van Friesland. Olijslager wijst erop dat de naam Friesland in het buitenland bekender is en een goede reputatie heeft. De merknaam Friesche Vlag wordt al vanaf 1919 over de grens geëxploiteerd.

De oorsprong van het toekomstige Royal Friesland Foods gaat terug naar 1879, toen de Arnhemsche Melkinrichting werd opgericht. Vanaf dat moment ontstonden tal van zuivelfabriekjes, vooral coöperaties, die later fuseerden.

De laatste grote fusie stamt uit 1997, toen de uit het Arnhemse bedrijf voortgekomen zuivelcoöperatie Coberco samenging met Friesland Dairy Foods, De Zuid-Oost-Hoek en Twee Provinciën. Daaruit is een multinational ontstaan met wereldwijd 18.000 medewerkers en een jaaromzet van 4,6 miljard euro. De bekendste merken zijn het concern Appelsientje, Chocomel, Frico, Fristi en Friesche Vlag.