UTRECHT - Spoorvervoerder Railion wil dat de Betuweroute eerder opengaat, omdat de huidige capaciteit op het Nederlandse spoor onvoldoende is om verder te kunnen groeien. Verdere uitbreiding is echter wel noodzakelijk om de winst op peil te houden. Daar komt bij dat de steeds strengere milieumaatregelen groei van het goederentransport over de rails soms onmogelijk maken.

"Er is nu al zolang over de Betuweroute gesproken. Laat men nu onderzoeken of de opening vervroegd kan worden. Al is het maar over een spoor", zei Railion-directeur C. Robbeson maandag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het is nu nog de bedoeling dat de eerste treinen in 2007 over het traject rijden.

Stijgende kosten

Railion heeft de extra capaciteit, en dus het extra vervoer, nodig om de stijgende kosten op te kunnen vangen, stelt Robbeson. De onderneming kampt met hoge energieprijzen en een stijgende infraheffing, de spoorbelasting die ze aan de overheid moet afdragen. De directeur ziet niks in het verhogen van de tarieven. Daarvoor is de concurrentie in de transportmarkt volgens hem te groot.

Afgelopen jaar transporteerde Railion 5 procent meer vracht, ondanks het tegenvallende economisch klimaat. Het vervoerde volume bedroeg 25,9 miljoen ton. De omzet nam met 4,8 procent toe tot ,1 miljoen euro. De winst daalde van 0,5 naar 0,2 miljoen euro.

'Geen roet in het eten'

"Ons rendement kan alleen maar verbeteren als we kunnen groeien", zei Robbeson. "De railsector heeft nu al een aantal jaren laten zien dat hij zijn kansen weet te benutten. Laat nu niet onnodige capaciteitsproblemen roet in het eten gooien."

Railion vervoerde afgelopen jaar vooral veel kolen en staal. Het volume kolen dat vanuit de Nederlandse havens naar Duitsland ging, nam met ruim 33 procent toe tot 3,2 miljoen ton. Mede dankzij de uitbreiding van het wagenpark groeide het transport van staal met ,5 procent tot 1,2 miljoen ton. De sectoren bouw, recyclemateriaal en exceptioneel vervoer lieten een teruggang zien.

Railion

Railion is Nederlands grootste railtransportbedrijf. Het bedrijf is onderdeel van de Stinnes Groep, een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener. In Nederland werken bij Railion ongeveer mensen.