AMSTERDAM - Steeds meer mensen doen al hun boodschappen bij de supermarkt, en laten de groenteman, slager en slijterij links liggen. Van iedere euro die vorig jaar werd uitgegeven aan voedingswaren en genotsmiddelen, kwam 83 eurocent terecht in de kassa van de supermarkt. In 1995 was dat 77 eurocent, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft gepubliceerd.

In totaal is het marktaandeel van de speciaalzaken de afgelopen acht jaar met een kwart afgenomen, gelijk aan een omzetverlies van 1,8 miljard euro. Tegelijk is in deze periode het aantal speciaalzaken ook met een kwart teruggelopen tot ongeveer tienduizend winkels. De dalende trend lijkt zich ook in de eerste maanden van dit jaar door te zetten, aldus het CBS.

Groentewinkels zagen hun omzet met 30 procent teruglopen, terwijl ook slagerijen en slijterijen er op achteruit zijn gegaan. Alleen viswinkels lijken zich aan de malaise te onttrekken. De omzet van visspeciaalzaken nam in de onderzoeksperiode juist met eenderde toe. Tabakswinkels boekten ook een lichte omzetstijging, maar volgens onderzoekers is die vooral veroorzaakt door de hogere accijns op sigaretten.

De teruglopende belangstelling voor de speciaalzaken heeft volgens het CBS vooral te maken met de supermarktoorlog die vorig jaar uitbrak. Ook de huidige recessie zou een rol spelen.