ZÜRICH - De winst van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé, een grote concurrent van Unilever, is in het eerste halfjaar van 2002 omhooggeschoten door het afstoten van enkele onderdelen. Netto steeg de winst 79 procent tot 5,66 miljard frank (3,86 miljard euro). Dat heeft Nestlé woensdag bekendgemaakt.

De omzet nam 7 procent toe tot 44,2 miljard frank (30,14 miljard euro). Voor een deel was dit te danken aan de sterke Zwitserse frank.

De autonome omzetgroei bedroeg 3,5 procent, onder de doelstelling van 4 procent, maar in lijn met de prognoses van 3,35 tot 3,8 procent. Vooral in Noord-Amerika en Oost-Europa deed Nestlé goede zaken. In West-Europa was er minder groei.

Nestlé haalde het eerste halfjaar 3,9 miljard frank op met de beursgang van Alcon, 's werelds grootste onderneming op het gebied van contactlenzen en producten voor oogheelkunde. De verkoop van smaakstoffendochter FIS leverde netto 500 miljoen frank op.

Gezien het instabiele economische klimaat onthoudt Nestlé zich van concrete vooruitzichten. Het concern verwacht een verdere toename van de omzet en winst.