AMSTERDAM - Supermarkten gaan maatregelen nemen tegen het stijgende overgewicht van de Nederlandse consumenten. Het pakket maatregelen dat het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) donderdag presenteerde, bestaat bijvoorbeeld uit het aangeven van de voedingswaarde per portie of per 100 gram van een product.

Andere voornemens zijn de consument te stimuleren tot het eten van meer groente en fruit, mensen beter te informeren over de producten en de productie van gezondere levensmiddelen bevorderen. Het CBL wil dat supermarkten het assortiment verbreden waardoor de porties meer gevarieerd worden. Zo kan een consument ook kiezen voor een kleinere portie die meer op zijn hongergevoel is aangepast.

Daarbij willen supermarkten ook gaan participeren in lokale activiteiten om zo de beweging van consumenten te bevorderen. Het uitgangspunt van de supermarkten, zo laat het CBL weten, is dat mensen zelf verantwoordelijk blijven voor hun gewicht en dus zelf door beweging en een verantwoord voedingspatroon hun gewicht in de gaten kunnen houden.

De supermarkten willen wel de consument beter voorlichten over de verkrijgbare producten. Het nieuwe beleid is van toepassing op alle reclame-uitingen waaronder ook etiketten en verpakkingen vallen. Een van de principes is om bij het aanprijzen van een product een evenwichtige maaltijd weer te geven. Als voorbeeld geeft het CBL de aanprijzing van aardappelschijfjes. Op de verpakking moet naast de aardappelschijfjes ook een evenredige portie vlees en groente staan.