UTRECHT - De internationale treinreiziger is slecht uit in Nederland. De aansluitingen vanuit Nederland op treinen in het buitenland zijn onder de maat. In de omringende landen is de dienstverlening aanzienlijk beter. "Voor de treinreiziger vormt de Nederlandse grens een groeiende barrière", schrijft reizigersverening Rover in het donderdag verschenen rapport Rails die verbinden.

Het lijkt wel of de Nederlandse Spoorwegen de internationale treinreiziger het liefst op geen enkel station van dienst willen zijn, denkt Rover. In buurlanden zijn acht keer zoveel internationale loketten. Daar komt bij dat de NS alle balies wil sluiten. De balietoeslag van 50 cent per kaartje die de vervoerder sinds kort heft, ziet Rover als een extra boete.

Beperkingen

De NS verwijst de reiziger wel door naar alternatieven zoals automaten, internet en telefoon. Maar deze opties hebben volgens de reizigersvereniging veel beperkingen en brengen soms extra kosten met zich mee. Klanten moeten zelf achterhalen hoe het Nederlandse treinsysteem werkt.

Rover eist dat de NS stopt met de balieheffing. Ook de internationale loketten moeten openblijven en buiten de Randstad moeten er zelfs zes bijkomen. Als een bepaalde Nederlandse kaartsoort op het vertrekstation in het buitenland niet verkrijgbaar is, moet de NS deze tegen normaal tarief in de trein verkopen, aldus Rover.

Toeslag

Reizen over de grens is een dure aangelegenheid. Gemiddeld is volgens Rover de toeslag voor het eenmalig oversteken bijna 10 euro. Een internationale reis van 100 kilometer is veel duurder dan een reis over dezelfde afstand binnen Nederland. Rover eist dat een grensoverschrijdende reis niet duurder is.

Ook wil de belangenorganisatie meer bestemmingen in Zuid-Europa waar reizigers met de hogesnelheidstrein heen kunnen. Rechtstreekse verbindingen naar bijvoorbeeld Wenen, Florence en Barcelona zijn belangrijk wegens het toerisme en de toenemende vergrijzing. Vooral Amerikaanse en Japanse toeristen zullen daar volgens Rover veel gebruik van maken. Verder wil Rover meer intercity- en stoptreinen de grens over laten rijden.

Niet haalbaar

De NS kan zich niet vinden in het rapport van Rover. De vervoerder zegt er alles aan te doen aan de wensen van de reiziger tegemoet te komen. Volgens een woordvoerder zijn er overal internationale kaartjes via bijvoorbeeld automaten en het internet. Extra hogesnelheidstreinen naar Zuid-Europa zijn niet haalbaar, omdat de reiziger niet bereid is het relatief hoge tarief te betalen. Luchtvaartmaatschappijen zouden goedkoper zijn.