AMSTERDAM - De Europese beurzen zijn maandag zonder uitzondering met verlies gesloten. Na een positieve ochtendhandel kwam in de middag de klad erin.

De AEX-index in Amsterdam sloot ,61 punten (0,3 procent) lager op 521,74 punten.

De CAC-index in Parijs daalde eveneens 0,3 procent. In Frankfurt, waar de beurs pas om 20.00 uur sluit, stond de DAX-index ,9 procent lager en in Londen sloot de FTSE-index 0,9 procent in de min.

Op het Damrak gebeurde volgens handelaren erg weinig. Een van de weinige uitzonderingen die wel op speciale aandacht van de beleggers kon rekenen, was voedings- en wasmiddelenconcern Unilever.

Het Brits-Nederlandse bedrijf gaf een tussentijdse indicatie van de ontwikkeling in het eerste kwartaal. Die viel enigszins tegen. Met name de omzet van de leidende merkproducten stijgt minder hard dan gehoopt. In plaats van 4 procent, brachten zij slechts 3 procent meer in het laatje. Na het nieuws duikelde het aandeel 0,8 procent omlaag naar 66 euro.

Bij gebrek aan ander nieuws, was er verder weinig peil op de koersontwikkelingen te trekken. ,,Het loopt helemaal door elkaar'', concludeerde een commissionair. Aanvankelijk zochten beleggers vooral hun heil in cyclische fondsen, die in de regel het eerst reageren op economische ontwikkelingen.

Aan het eind van de dag prijkten alleen KPN en diens deelneming KPNQwest nog in de hogere regionen. Het telecombedrijf pluste een eurodubbeltje op 5,85 euro, de kabellegger steeg 1,6 procent naar 3,86 euro.

Op dergelijke richtingloze dagen, kijkt Europa vooral naar de beurzen in de Verenigde Staten. Wall Street hield het maandagmiddag niet droog. ,,Daar is vervolgens hier ook op gereageerd'', aldus een handelaar.

In Frankfurt was DaimlerChrysler een van de grootste verliezers. Het autoconcern hangt een miljardenclaim boven het hoofd, nu een rechter in de Verenigde Staten de claim van de Amerikaanse investeerder Kirk Kerkorian ontvankelijk heeft verklaard. Kerkorian eist schadevergoeding omdat hij zich als aandeelhouder van Chrysler misleid voelt bij de overname zijn concern door Daimler-Benz in .

DaimlerChrysler zakte ruim 2 procent in koers. De gehele autosector deed het overigens slecht. Ook Volkswagen en BMW moesten veel terrein prijsgeven, aangewakkerd door zorgen over stakingen in de Duitse metaalindustrie.

De euro ging in een weinig enerverende Europese valutahandel van ,8790 op vrijdag naar 0,8765 dollar. In pond sterling kostte de munteenheid 0,6145 pond tegen 0,6165 eind vorige week.