DEN HAAG - De speciaalzaak verliest verder terrein aan de supermarkt. In vergelijking met twee jaar geleden is het aantal bezoeken met ruim 8 procent afgenomen. De gemiddelde boodschapper bezocht in 2002 ongeveer 2,6 keer per maand een speciaalzaak. Dat is nu gedaald naar 2,4 keer per maand.

Er is slechts een kleine groep die nimmer een speciaalzaak bezoekt. Het blijkt dat 16 procent van de consumenten alleen in een supermarkt komt.

Dat is gelijk aan twee jaar geleden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Consumententrends van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en het Erasmus Food Management Instituut.

Prijsoorlog

De prijzenslag in de supermarktwereld heeft effect op het klantengedrag. Door de slag zijn consumenten prijsbewuster en minder trouw geworden. Een consument bezoekt maandelijks ongeveer drie supermarktketens.

Dat is iets meer dan een jaar geleden. Gemiddeld bezoekt een consument 2,6 keer per week een supermarkt. Jaarlijks maakt dat 130 bezoeken, waarbij de mensen in totaal 55 uren in de supermarkt rondlopen.

Kassa

Soms lopen de consumenten niet rond maar wachten ze voor de kassa. Dat is de grootste ergernis onder supermarktbezoekers en staat al jaren boven in de toptien van ergernissen. Ook balen consumenten van hinderlijke vakkenvullers en artikelen die niet meer te krijgen zijn.

Opvallend is dat consumenten zich het afgelopen jaar minder hebben geërgerd aan uitverkochte artikelen en juist meer aan vakkenvullers. Volgens de onderzoekers betekent dit dat de oplossing van de ene ergernis de veroorzaker is van de ander.

Hoge eisen

Consumenten stellen steeds hogere eisen aan een supermarkt. Er bestaat volgens de onderzoekers een duidelijke behoefte aan non-food-artikelen, geneesmiddelen en kaart- en ticketverkoop. Verder willen consumenten ook graag een slijterij en fotoservice bij hun supermarkt.