AMSTERDAM - Ahold had het boekhoudkundig gerommel eerder bekend moeten maken dan eind februari vorig jaar. Door dit niet te doen, heeft het supermarktconcern de beursregels overtreden. Dat stelde Euronext vrijdag. Het beursbedrijf heeft Ahold een ernstige schriftelijke waarschuwing gegeven.

Het concern maakte vorig jaar op 24 februari bekend dat op grote schaal bij dochter US Foodservice was gefraudeerd. Bovendien had Ahold de winst en omzet van het Zweedse supermarktbedrijf ICA volledig in de boeken meegenomen, terwijl dat niet mocht.

Euronext

Volgens Euronext, dat onderzoek naar Ahold heeft gedaan, had de onderneming rond 13 januari al ruchtbaarheid aan de problemen rond ICA moeten geven. Toen stond in voldoende mate vast dat consolidatie van het Zweedse bedrijf onterecht was. Uit een intern onderzoek van Ahold bleek verder dat toenmalig financieel directeur Meurs een twijfelachtige rol in de ICA-affaire had gespeeld, aldus het beursbedrijf. Dit alles was volgens Euronext koersgevoelige informatie.

De fraude bij US Foodservice ontdekte Ahold op 12 februari. De raad van commissarissen besprak het gesjoemel twee dagen later. Toen had het supermarktconcern het bekend moeten maken, meent Euronext.

Uitbrander

De uitbrander is goed nieuws voor alle beleggers die een schadeclaim hebben ingediend bij Ahold, zei P. de Vries, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). "Wij voelen ons erg gesterkt." Euronext heeft volgens hem een keihard oordeel geveld. De VEB heeft verschillende zaken tegen het concern lopen. In de Verenigde Staten zijn beleggers collectieve rechtszaken begonnen om schade vergoed te krijgen.

Ahold stelt dat Euronext zich op een onvolledige en foute interpretatie van de feiten heeft gebaseerd. Het supermarktbedrijf stelt dat op 13 januari nog niet vaststond of consolidatie van ICA was toegestaan. Op dat moment een persbericht versturen, zou mogelijk misleidend zijn geweest. Pas op 22 februari werd volgens Ahold duidelijk dat het volledig meenemen in de boeken van ICA niet vol te houden was.

Ahold had naar eigen zeggen tijd nodig om de omvang van de fraude bij US Foodservice te overzien. Pas in het weekeinde van 22 en 23 februari wist het concern om hoeveel miljoenen dollars het ging. Bovendien wilde de onderneming eerst een nieuwe lening afsluiten, voordat er een persbericht de deur uitging. De banken zouden minder snel krediet hebben verschaft als het boekhoudkundig gerommel wereldwijd bekend was gemaakt.

Ahold moest als gevolg van de problemen de cijfers over de jaren , 2001 en 2002 aanpassen. Het leidde tot een fraudebedrag van vele honderden miljoenen euro's. Begin vorig jaar stapten directeur C. van der Hoeven en zijn financiële man M. Meurs op. Ze werden later het jaar opgevolgd door A. Moberg en H. Ryöppönen.