ESSEN - Heineken heeft interesse in een aandeel in de Mexicaanse branchegenoot Femsa, bekend van het merk Sol. De bierbrouwer heeft grote belangstelling voor het marktaandeel van Femsa in de VS. Dat zei financieel directeur René Hooft Graafland woensdag. Het aandeel is echter voorlopig niet beschikbaar. Femsa kocht eerder deze week nog 30 procent van de eigen aandelen terug van moederbedrijf Interbrew.

Heineken verwacht verder geen acquisities in Europa meer te plegen. Hooft Graafland denkt dat er in de slinkende West-Europese biermarkten nauwelijks groei valt te behalen. Hij verwacht de komende tijd veel van Centraal-Europa.

Schuldenlast

Heineken handhaaft de verwachting voor 2004. Aan het einde van het jaar verwacht Hooft Graafland dat de netto schuldenlast uitkomt op 3 miljard euro. Heineken richt zich op het vergroten van de kasstroom om zo snel de schulden te verkleinen.

Vorig jaar schreef Heineken nog een lening van 1,1 miljard euro uit om de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG te betalen. De financieel directeur verwacht de komende acquisities te betalen uit de bestaande kredietfaciliteit van 1,2 miljard euro. Dit krediet wordt volgens Hooft Graafland "marginaal gebruikt".

Kostenreductie

In West-Europa denkt Heineken meer geld te kunnen verdienen met de verkoop van dure merken en speciale verpakkingen. Daarnaast blijft kostenreductie een permanent aandachtspunt. Heineken blijft geïnteresseerd in Duitsland maar gelooft in een kleinschalige aanpak. De meeste Duitse biermerken hebben slechts een sterke positie in een bepaalde regio. Hooft Graafland is angstig voor grote uitgaven in Duitsland. "Je verdient het geld in de regio, maar verliest het daarbuiten."

De financieel directeur is geïnteresseerd in de Chinese biermarkt, maar heeft zijn reserves. "China staat garant voor 15 procent van de wereldwijde bierafzet maar dat levert slechts 2 procent van de wereldwijde bierwinst op."

Heineken is voor China niet in gesprek met het Australische Lion Nathan met wie het eerder een alliantie voor de Australische markt sloot. Een alliantie met lokale partijen acht hij noodzakelijk om verdere voet aan de grond te krijgen in China. "Maar de komende maanden zal dat nog niet aan de orde zijn."

Uitbreiding

Hooft Graafland verklaart toe te zijn aan uitbreiding in Rusland. Nu bestrijkt Heineken met brouwerij Bravo een deel van de markt. "Maar je kunt niet alles vanuit St. Petersburg doen". De interesse van Heineken gaat vooral uit naar de Oeral.