VOORBURG - Consumenten zijn in mei somberder geworden over de economie in vergelijking met april. Daarentegen zien ondernemers in de industrie de zaken een stuk zonniger tegemoet, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekendgemaakt.

Mogelijk zijn de hogere olieprijzen, oplopende spanningen in het Midden-Oosten en dalende koersen op de effectbeurzen debet aan de daling van het consumentenvertrouwen, zo stelde econoom M. Vergeer van het CBS. Het aantal mensen dat pessimistisch was over de economie was in mei 39 procent hoger dan het aantal optimisten. In april was dat nog 33 procent meer.

Werkloosheid

"Na de flinke stijging in februari is het vertrouwen in de economie de laatste drie maanden weer afgenomen", aldus het CBS. De werkloosheid speelt hier waarschijnlijk ook een grote rol. "42 procent verwacht dat die de komende twaalf maanden nog flink zal stijgen", aldus Vergeer. Consumenten zijn in mei negatiever dan in april over het doen van grote aankopen zoals meubels en televisies.

Maar producenten hebben juist meer vertrouwen gekregen. Dat heeft vooral te maken met hun ontvangen orders. Zowel uit het binnen- als uit het buitenland hebben zij meer opdrachten ontvangen. Voorts is het aantal ondernemers dat rekent op een hogere productie toegenomen.

Uitzonderlijk

Het vertrouwen van de producenten heeft in mei dit jaar zijn hoogste stand bereikt sinds februari 2001. Sinds juni vorig jaar is het producentenvertrouwen gestaag opgelopen. De omvang van de verbetering in mei noemt het CBS "uitzonderlijk".

Vergeer verklaart de tegengestelde ontwikkelingen bij producenten en consumenten met een verbetering van de internationale economie waarin de export aantrekt, maar de bestedingen van Nederlandse huishoudens niet. "De wereldeconomie leeft op, met name in Ooot-Azië en de Verenigde Staten. Het lijkt erop dat Nederland daarbij graantje begint mee te pikken. Producenten benaderen alles veel rationeler dan consumenten", aldus de CBS-econoom.