AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM herstructureert haar bedrijf om zich te richten op drie verschillende deelmarkten. Daartoe zullen de KLM-dochters KLM UK en KLM Cityhopper worden samengebracht. De KLM-dochters Transavia (met prijsvechter Basiq Air) en Buzz, die vanuit Londen Stansted opereert, vallen vanaf 1 april onder een management.

Een en ander heeft KLM vrijdag bekendgemaakt. In februari lekten de plannen over de herstructurering al uit. De details waren toen nog niet bekend.

KLM zelf blijft, samen met zijn partners, het wereldwijde dienstennetwerk voor de zakelijke en de vrijetijdsreiziger onderhouden. KLM Cityhopper en KLM UK zorgen voor de verbindingsdiensten binnen Europa.

Luchtvaartonderneming Transavia blijft de maatschappij voor vakantievluchten. Buzz vanuit Engeland en Basiq Air vanuit Nederland zullen de strijd aangaan met de andere lage kostenmaatschappijen. KLM maakte vrijdag bekend de bestemmingen van zijn prijsvechters Buzz en Basiq (Transavia) flink uit te breiden.

Meer bestemmingen

De twee maatschappijen komen onder een directeur, F. van Palland, de nieuwe topman van Transavia. Dat zal elkaar niet bijten, omdat Buzz vanuit Londen vliegt en Basiq vanuit Amsterdam. Basiq verdubbelt het aantal bestemmingen van drie naar zes. Buzz breidt het aantal bestemmingen naar Frankrijk uit met negen en komt met vier nieuwe binnenlandse vluchten in dat land.

De organisatie richt zich op drie segmenten. Naast de prijsvechters zijn dat de chartermarkt en het globale netwerk met zijn regionale maatschappijen (Cityhopper en KLM UK). Met de nieuwe structuur zijn nieuwe directeuren aangesteld. "Het is geen bezuiniging, maar het efficiënter aansturen van de organisatie", aldus een woordvoerder.

Contract van 200 miljoen

KLM maakte ook bekend het grootste onderhoudscontract voor derden uit haar geschiedenis binnengehaald te hebben. De komende zes jaar onderhoudt KLM twaalf Boeings voor de Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic. Dat levert minimaal 200 miljoen euro op.

Het contract gaat onmiddellijk in, zo zei vrijdag een woordvoerder van KLM. De overeenkomst heeft een looptijd van zes jaar. Het gaat om het zogenoemde nose-to-tail onderhoud (onderhoud van het hele toestel). Virgin Atlantic was al klant van KLM.