Tweederde supermarkten omzeilt regels mixdranken

UTRECHT - Bijna tweederde van de door Stichting Alcoholpreventie (STAP) bezochte supermarkten vermeldt de leeftijdsgrenzen voor mixdranken onvoldoende. Eenderde van de onderzochte supermarkten stunt met de prijzen van de populaire mixdrankjes. In vergelijking met vorig jaar houden steeds minder supermarkten zich aan de regels, constateert STAP.

Supermarkten zijn wettelijk verplicht de leeftijdsgrenzen voor alcohol bij de ingang, de kassa en de schappen aan te geven. De filialen van C1000 voldeden het best aan de regels, in zes van de veertien winkels waren leeftijdsaanduidingen en de plek in de schappen in orde.

Probleem

Winkels mogen mixdranken niet te dicht bij de frisdranken plaatsen. Dat is voor kleine winkels een probleem, zij scoorden dan ook het slechtst in het onderzoek.

STAP-directeur W. van Dalen wijt de slechtere navolging van de regels aan tegenzin bij de supermarkten. Winkeliers vinden het onrechtvaardig dat alleen zij worden aangepakt en de minderjarige kopers van alchol niet strafbaar worden gesteld. "Daarom blijven wij de winkels erop controleren", zegt Van Dalen.

Prijzenoorlog

De prijzenoorlog in de supermarkten gaat aan de mixdranken niet voorbij. Van de 21 onderzochte ketens verkochten in maart en april vijftien een mixdrank voor minder dan een euro. STAP noemt het prijsstunten met de mixdranken, gezien de jonge doelgroep, zorgelijk.

Tip de redactie