Heineken mikt op verdubbeling omzet in Australië

AMSTERDAM - Door de oprichting van een gezamenlijke onderneming met de Australische bierbrouwer Lion Nathan verwacht Heineken zijn omzet in Australië binnen 3 tot 5 jaar te verdubbelen van 45 miljoen naar 90 miljoen Australische dollar (circa 52 miljoen euro). Dat zei een woorvoerster van Heineken maandag.

Nadat vorige week al bekend was geworden dat Heineken in gesprek was met Lion Nathan, kondigde de Nederlandse brouwer maandag de oprichting van de joint venture officieel aan.

De nieuwe onderneming, die per 1 juli operationeel wordt, gaat zich in de eerste plaats bezighouden met de verkoop en distributie van bier. Daarnaast wordt nadrukkelijk de mogelijkheid opengehouden dat het bedrijf, dat 'Heineken Lion' gaat heten, Heineken en eventueel andere Heineken-biermerken gaat brouwen.

Heineken verkocht vorig jaar 124.000 hectoliter bier in Australië, goed voor een marktaandeel van 0,7 procent. In de markt voor de duurdere pils, het premium-segment, had het concern vorig jaar met de internationale merken Heineken en Amstel een marktaandeel van 7,5 procent.

Het premium-segment vertegenwoordigt 9,7 procent van de totale biermarkt in Australië en het maakt een snelle groei door. Vorig jaar was er sprake van een volumegroei van 13 procent ten opzichte van 2002. De totale biermarkt in Australië heeft een omvang van ,7 miljoen hectoliter.

De nieuwe joint venture opent voor Heineken de weg om zijn premium-bier ook in andere dan stedelijke gebieden aan de man te brengen door gebruik te maken van het nationale verkoop- en distributienetwerk van Lion Nathan, na Foster's Group de grootste bierbrouwer van Australië. Het Heineken-bier wordt samen met lokale en topbieren van Lion Nathan, zoals Hahn Premium en James Squire Pilsner, aangeboden.

Tip de redactie