DEN BOSCH - Laurus schrapt circa 1290 van de 8977 voltijdsbanen bij de winkelketens Edah, Super De Boer en Konmar. Het supermarktconcern maakte maandag bekend dat de ingrepen nodig zijn om de concurrentiepositie van de formules te verbeteren. De voortdurende prijzenslag en de economische teruggang nopen Laurus tot de grootscheepse reorganisatie.

Volgens een woordvoerder van Laurus is het winkelpersoneel in de loop van maandagmiddag en -avond geïnformeerd. "Er gaan geen winkels dicht. Het gaat vooral om een verplatting van de organisatiestructuur. Wij zijn een fusiebedrijf en daardoor waren er te veel afdelingschefs en verschillende lagen boven de winkelvloer ontstaan", aldus de zegsman.

Besparing

Volgens het moederbedrijf moeten bij Edah 750 van de 3483 arbeidsplaatsen in de winkels komen te verdwijnen. Dat komt neer op ruim eenvijfde van het aantal banen bij deze keten en moet een besparing opleveren van 14 miljoen euro op jaarbasis.

Bij Super De Boer verdwijnen ten minste driehonderd, ofwel 15 procent, van de 1969 voltijdsbanen en dat moet 7 miljoen euro per jaar opleveren. Bij Konmar vervallen 240 van de 3525 banen ten bate van 6 miljoen euro.

Reorganisatie

Voor de ingreep treft Laurus een voorziening van 25 miljoen euro. Het bedrijf wil over een aantal weken beginnen met de reorganisatie bij de Edah-winkels. Rond de zomer is Super De Boer aan de beurt en na de zomer Konmar.

De ondernemingsraad is inmiddels om advies gevraagd en met de vakbonden moet nog overleg plaatsvinden over het sociaal plan. Volgens de zegsman zijn gedwongen ontslagen niet uit te sluiten. Eind vorig jaar heeft Laurus al het mes gezet in de arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor en in de distributiecentra.

"De ongeveer 1100 banen daar moeten voor medio 2004 zijn teruggebracht tot circa achthonderd. Deze reorganisatie heeft er eveneens mee te maken dat wij als fusiebedrijf een efficiëntieslag moeten maken", aldus de woordvoerder.

Prijzenoorlog

Bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar werd vorige maand ook nog eens duidelijk hoe zwaar Laurus de prijzenoorlog in de supermarktwereld valt. Het bedrijf verloor in de eerste drie maanden 7,7 procent aan consumentenomzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Albert Heijn is in oktober vorig jaar begonnen de prijzen van veel producten te verlagen. De grootste concurrent van Laurus wilde verloren klanten terugwinnen. De slag kwam net op het moment dat het supermarktbedrijf uit Den Bosch herstelde van de problemen rond de mislukte ombouwoperatie van de verschillende formules naar Konmar.