UTRECHT - De NS voert momenteel ‘pittige gesprekken’ met het ministerie van Infrastructuur en Milieu om het tempo van investeringen in het spoor te versnellen. Op een aantal plekken in Nederland staan reizigers nu ‘in de file’ op het perron.

Dit stelt Bert Meerstadt, directeur van de NS donderdag tegenover NU.nl bij de presentatie van de jaarcijfers. "Tussen Lelystad, Almere en Schiphol, daar vallen de mensen nu zo ongeveer van het perron", aldus Meerstadt.

Meerstadt vreest dat door de woensdag aangekondigde bezuinigen door minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) er te laat wordt geïnvesteerd in het spoor. “We volgen dit met argusogen.”

"Wij weten precies waar reizigers de dupe worden van te late investeringen." Dat zijn volgens Meerstadt naast de lijn tussen Schiphol en Lelystad vooral ook op station Geldermalsen, Culemborg en op de lijn tussen Alkmaar en Eindhoven, de zogenaamde A2 corridor.

Punctualiteit

Meerstadt verwijst naar de periode rond het jaar 2000 toen er weinig werd geïnvesteerd in het spoor. "Dit leidde direct tot een daling van onze punctualiteit." Meerstadt stelt vast dat er de afgelopen tijd veel is geïnvesteerd in het Nederlandse wegennet, iets dat de NS merkt in een lager reizigersaantal.

"Het is niet aan mij daarover te oordelen. Ik ben blij voor de automobilisten, omdat het aantal files aanzienlijk naar beneden is gegaan."

Wel vindt Meerstadt dat mensen de kans moet worden geboden ‘slim te kiezen’ in hun vervoer. Deze keuze komt door capaciteitsproblemen op sommige trajecten wel in gedrang. 

"We hebben de maximumlengte van de treinen op die trajecten bereikt en er rijden ook al dubbeldekkers. De enige oplossing is dus om meer treinen te laten rijden."

"Anders moeten we reizigers op spoor laten staan. En als het in en uitstappen te lang gaat duren, komt er ook file op het spoor."

Maximum

Ook het treinongeluk bij Amsterdam vorig jaar toont volgens Meerstadt aan dat de maximumcapaciteit van het spoor is bereikt.

Uit onderzoek bleek dat het ongeluk, waarbij een dode een meer dan honderd gewonden vielen, mogelijk voorkomen had kunnen worden als er op het traject een verbeterde versie van het treinbeveiligingssysteem was geweest.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) maakte woensdag bekend 2 miljard euro vrij te houden om te investeren in een Europees spoorbeveiligingssysteem. Verder gaat er 200 miljoen naar het verbeteren van spoorwegovergangen.

Jaarcijfers

De NS maakte donderdag ook de jaarcijfers bekend. De jaarwinst bedroeg 264 miljoen euro, 53 miljoen euro meer dan in 2011. Dat de NS 2012 goed afsluit, komt vooral door eenmalige posten.

Zo startte NS-dochter Abellio met het rijden van treinen in het Greater Anglia-gebied in Engeland.
Ook de verkoop van het stadskantoor Utrecht zorgde voor toename van opbrengsten en resultaat.

Het onderliggende resultaat is echter minder positief, aldus de NS. Dit komt mede door dalende reizigersaantallen. De NS zal het komende jaar dan ook gaan snijden in de kosten.