PARIJS - De luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France willen de samenwerking met hun Amerikaanse partners intensiveren. Daarvoor is wel toestemming nodig van de Amerikaanse autoriteiten. "We hebben ons eerst gericht op onze fusie. De volgende fase kan zijn het verdiepen van onze relaties", zei KLM-topman Leo van Wijk woensdag in Parijs.

KLM werkt al samen met Continental en Northwest Airlines. Air France mag met Delta Air Lines vluchten uitvoeren. "We onderzoeken de mogelijkheden om dit uit te breiden", zei Van Wijk. Hij bedoelt daarmee dat KLM met Delta in zee kan gaan en Air France met de andere twee Amerikaanse vervoerders. Dit moet grote kostenbesparingen opleveren.

Weinig moeite

De autoriteiten zullen daar volgens de KLM-topman weinig moeite mee hebben. "Ze accepteren dat er uiteindelijk slechts drie grote wereldwijde luchtvaartallianties zullen overblijven." Bovendien stemden de autoriteiten vrij snel in met de overname van KLM door Air France, aldus Van Wijk.

KLM en haar huidige partners voegen zich in september bij het SkyTeam, de alliantie waartoe onder meer Air France en Alitalia behoren. Daarmee vormt dit samenwerkingsverband een waar monsterverbond.

Leidersrol

Het SkyTeam wordt na de Star Alliance de grootste alliantie ter wereld. De betrokken luchtvaartmaatschappijen krijgen procent van de totale markt in handen. "In alle wereldmarkten zullen wij een leidersrol vervullen", stelde Jean-Cyril Spinetta, bestuursvoorzitter van Air France woensdag.

De uitbreiding van het SkyTeam is het gevolg van de overname van KLM door Air France. De Franse onderneming kreeg woensdag een notering aan de beurs in Amsterdam, omdat het inmiddels bijna 90 procent van de aandelen van KLM bezit. De Nederlandse vervoerder houdt zijn notering, totdat 95 procent van de stukken zijn opgegaan in Air France. Beleggers kunnen hun aandelen tot en met 21 mei aanbieden. Van Wijk verwacht dat de limiet van 95 procent dan is behaald.

In september moet bovendien de oprichting van de holding Air France - KLM rond zijn. Daaronder komen beide bedrijven als werkmaatschappijen te hangen. Tot die tijd is KLM een dochteronderneming van de Fransen, zei Spinetta.

KLM en Air France willen in de eerste vijf jaar van de overname zo'n 500 miljoen euro besparen. Spinetta verwacht dat de synergievoordelen nog hoger zullen uitvallen. De eerder genoemde bedragen noemde hij woensdag "conservatief en voorzichtig".

Aanpassing

De bedrijven zijn begin dit jaar al begonnen met het snijden in de kosten, maar nu moet er echt vaart in komen. Een belangrijke stap is het opschudden van de routenetwerken. Deze aanpassing van de vluchtschema's betekent dat passagiers voor sommige bestemmingen niet langer op luchthaven Schiphol kunnen opstappen. Ze moeten dan eerst naar Parijs vliegen.

Zo geeft KLM Turijn en Casablanca op, omdat de Fransen ook al op deze steden vliegen. In ruil daarvoor stopt Air France met vluchten op een aantal steden in Engeland. Verder gaat KLM voortaan niet meer van Amsterdam naar Venezuela.

Groei

Andere besparingen zien de maatschappijen bijvoorbeeld bij de inkoop- en automatiseringsafdelingen en de onderhoudsdivisies. Spinetta benadrukte nogmaals dat daarbij geen banen verdwijnen. "Het gaat juist om groei van het marktaandeel."

De topman van Air France herhaalde dat KLM niet hoeft te vrezen voor het behoud van haar naam. "Het zou fout zijn om merknamen als Air France en KLM weg te gooien", zei hij bij het debuut van zijn luchtvaartmaatschappij op de beurs in Amsterdam. Ook de positie van Schiphol komt volgens hem niet in gevaar.

Van Wijk zei verder dat het absoluut niet de bedoeling is om dochter Transavia te verkopen. "Deze onderneming doet het goed."