AMSTERDAM - Het Nederlandse bouwbedrijf Heijmans heeft de Franse aannemer Soletanche opgedragen niet in zee te gaan met het Duitse Max Bögl bij de aanleg van metrostations van de noord-zuidlijn in Amsterdam. Het heeft dit geschreven in een e-mail aan de Fransen, die per abuis ook terechtkwam bij de gemeente Amsterdam. Een woordvoerder van de gemeente heeft dit zaterdag bevestigd.

De gemeente Amsterdam heeft aangifte gedaan bij justitie en de kwestie aangekaart bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De woordvoerder verwacht dat de parlementaire enquêtecommissie die de bouwfraude onderzoekt via de NMa ook kennis zal nemen van mogelijke malversaties bij de aanbesteding van de noord-zuidlijn.

Een woordvoerder van Heijmans bevestigde zaterdag het bestaan van de e-mail. "Wij houden Soletanche, waarmee wij al jarenlang samenwerken, simpelweg aan de afspraken. Daar is niets raars aan", zei hij.

Heijmans en Soletanche hebben met elkaar een afspraak gemaakt om 'wederzijds exclusief' met elkaar in te schrijven op het onderdeel Vijzelgracht van de noord-zuidlijn in Amsterdam, aldus de woordvoerder. "Wij hebben daar beide veel tijd en geld ingestoken. Wij willen Soletanche aan de overeenkomst houden. De gemeente Amsterdam probeert onze combinatie nu uitelkaar te drijven. Aan dat 'leurgedrag' van de gemeente hebben wij een hekel."

De gemeente heeft de grootst mogelijke moeite de kosten van de aanleg van de noord-zuidlijn binnen het daarvoor uitgetrokken budget te houden. De kosten waren aanvankelijk geraamd op ruim 1,1 miljard euro. Dit bedrag blijkt, deels door inflatie, deels door oplopende kosten, niet haalbaar.

De Tweede Kamer stemde in 1999 in met een bijdrage van 2 miljard gulden (0,9 miljard euro) voor de metrolijn op voorwaarde dat de meerkosten voor rekening van de gemeente Amsterdam zouden komen. Verantwoordelijk wethouder G. Dales vroeg eind vorig jaar de gemeenteraad ruim 130 miljoen euro extra uit te trekken voor de lijn. De raad weigert vooralsnog en heeft Dales opgedragen goedkopere alternatieven te onderzoeken. In juni neemt de gemeenteraad een definitief besluit.

Dales zou blij kunnen zijn met het signaal dat de prijzen worden opgedreven door onderlinge afspraken tussen de bouwbedrijven, maar dat gaat de wethouder te ver. "Ik vind dat dit soort zaken niet voor mogen komen. Een e-mail bewijst nog niets, maar we nemen het wel serieus", zegt de wethouder.

De gemeente heeft Justitie en de NMa ruim een maand geleden ingelicht. Dales hoopt snel op duidelijkheid, zodat hij in juni het kostenoverzicht van de noord-zuidlijn aan de raad kan presenteren.