SEATTLE - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gaat definitief door met de bouw van de 7E7 Dreamliner. Dit energiezuinige vliegtuig met ruim tweehonderd stoelen moet het antwoord worden op de A380, het nieuwe reuzentoestel van Airbus.

Boeing kondigde de officiële lancering van de 7E7 maandag aan, kort nadat de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA) een zeer forse order voor het nieuwe vliegtuig had aangekondigd.

Vijftig toestellen

ANA is de eerste maatschappij die de 7E7 bestelt. De onderneming, die ook al de bouwprogramma's van Boeing voor de 767 en de 777 in gang zette, wil in totaal vijftig toestellen afnemen voor een bedrag van circa 6 miljard dollar (5,1 miljard euro). De Japanners kunnen in 2008 over de eerste Dreamliner beschikken.

Boeing biedt de 7E7 sinds december aan zijn klanten aan. Het concern zegt inmiddels gesprekken te hebben gevoerd met meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen.

Verbeteringen

De 7E7 gebruikt volgens Boeing 20 procent minder brandstof dan de huidige toestellen met een vergelijkbare grootte. Het toestel biedt daarnaast meer comfort, zoals een grotere bagageruimte, ruimere stoelen en gangpaden en grotere ramen.

Boeing heeft eerder nog overwogen om ook een reuzentoestel te gaan ontwikkelen. In de A380 van Airbus passen minstens vijfhonderd passagiers. Na bestudering van de luchtvaartmarkt besloot Boeing echter zijn kaarten op de 7E7 te zetten. Volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer is er gezien de krappere winstmarges in de luchtvaartindustrie en de wens bij luchtvaartmaatschappijen om snel van luchthaven naar luchthaven te hoppen meer behoefte aan een kleiner toestel.