DEN HAAG - Ruim de helft van de treinreizigers die gebruik maken van de 'geld terug bij vertraging'-regeling van de Nederlandse Spoorwegen, is daar ontevreden over. Meer dan de helft van de NS-klanten maakt wel eens aanspraak op de regeling bij vertragingen of als een trein helemaal niet rijdt.

Dat blijkt uit steekproef van de Consumentenbond. De resultaten van de steekproef zijn donderdag in de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting over het spoorbedrijf gepresenteerd. De geldterugregeling is februari vorig jaar door de NS in het leven geroepen op basis van afspraken met minister Netelenbos (Verkeer). Bij vertragingen van minimaal een halfuur of het niet rijden van treinen kan de reiziger zijn kaartje geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen.

De NS-klanten vinden de uitvoering van de regeling echter omslachtig. Volgens hen duurt de afhandeling daardoor te lang. De Consumentenbond ziet de resultaten van de steekproef als een steun in de rug, omdat het altijd heeft geroepen dat de regeling weinig soelaas biedt. Volgens de bond is een aanpassing van de wet nodig, zodat de NS aansprakelijk kan worden gesteld voor schade door vertragingen en uitgevallen treinen.

Verder zou het spoorbedrijf volgens de Consumentenbond de mogelijkheid moeten aanbieden om via internet een claim in te dienen. Reizigers die te maken hebben met korte vertragingen (minder dan een halfuur), moeten daarnaast 'vertragingspunten' kunnen sparen, zodat ook zij uiteindelijk geld kunnen terugvorderen. Bovendien pleit de bond voor een onafhankelijke toezichthouder, die opkomt voor het consumentenbelang en kan ingrijpen in de bedrijfsvoering van de NS.