DONGEN - Voor het eerst sinds de invoering van de nieuwe winkeltijden in 1996 hebben de supers hun avondverkopen relatief zien dalen. In 2000 behaalden supermarkten nog 10,3 procent van hun omzet na zessen, vorig jaar was dat nog 9,7 procent.

Dat blijkt uit cijfers die het Dongens marktonderzoeksbureau GfK verzamelde onder 4400 huishoudens. Sinds de invoering van de nieuwe winkelwet op 1 juni 1996 mogen winkeliers van maandag tot en met vrijdag tot 10 uur 's avonds open blijven. De avondomzet groeide daardoor van 6,4 procent (de traditionele koopavond) naar 9,5 procent van de totale omzet. Dat aandeel kwam in 1999 en 2000 zelfs uit op ruim 10 procent.

Vorig jaar kwam de kentering. Vooral de avonduren op maandag, dinsdag en woensdag staan onder druk, constateert GfK. De marktonderzoeker ziet dat de aanjagers van de 24-uurs economie (tweeverdieners en eenpersoonshuishoudens) nog steeds hun vaste aankooppatronen hanteren.

Ook is de noodzaak voor langere openingstijden minder doordat mensen flexibelere arbeidstijden hebben en dat ze hun boodschappen via internet kunnen bestellen. Verder meent GfK dat mensen 's avonds in de omgeving van supermarkten en winkelcentra zich minder veilig zijn gaan voelen.