BREDA - Een tweede actie van spoorwerkers in de nacht van zondag op maandag heeft nog niet tot toezeggingen geleid van werkgevers. De acties krijgen ''op zeer korte termijn'' een vervolg.

Dat heeft de vakbond FNV Bouw en Infra maandag gezegd. Onderhoudswerkers van BAM legden het werk neer rond Breda en Tilburg. De nacht van zaterdag op zondag staakten de spoorwerkers bij Amersfoort. De geplande werkzaamheden aan het spoor gingen daardoor niet door.

De werknemers zeggen de dupe te zijn van het goedkope aanbestedingsbeleid van spoorbeheerder Prorail. Die doet zaken met onder meer aannemers BAM en Strukton Rail.

Omdat de aannemers voor minder geld het werk moeten aannemen, vrezen de spoorwerkers voor hun baan. Ze zijn ook bang dat werken aan het spoor minder veilig wordt en dat ze hun werk niet goed meer kunnen uitvoeren, wat uiteindelijk gevolgen heeft voor de veiligheid van reizigers.

Ontzien

De komende stakingen worden verdeeld over de verschillende werkgevers in het spooronderhoud. De bonden willen treinreizigers zo veel mogelijk ontzien.

Een woordvoerder van FNV Bouw zegt dat de bond weer met de werkgevers om tafel gaat als zij met een beter bod komen. "Wij hebben tot nu toe nul reacties mogen ontvangen van de werkgevers."

Ultimatum

FNV Bouw en CNV Vakmensen stelden bedrijven als Bamrail en Struktonrail eerder een ultimatum dat woensdag afliep. Die middag boden werkgevers een loonsverhoging van 1,35 procent. "Te laag", zegt de woordvoerder van FNV Bouw. "Het verschil met de tweeënhalf procent die wij willen is gewoon te groot. Bovendien: er is ruimte voor meer. We snappen niet dat de werkgevers niet van die ruimte gebruikmaken."

De bonden eisen ook de garantie dat personeel wordt overgenomen door een andere aannemer, wanneer die een aanbesteding wint. De bedrijven vinden de loonsverhoging te hoog. Ze zeggen bovendien jarenlang te hebben geïnvesteerd in werknemers, die ze daarom niet zomaar naar een concurrent willen laten gaan.

Prorail

Prorail zegt op zijn beurt geen 'goedkoop' aanbestedingsbeleid te voeren maar altijd de beste kwaliteit voor de beste prijs te willen. ''We gaan zorgvuldig om met belastinggeld'', aldus een woordvoerder. ''Er loopt een extern onderzoek naar het aanbestedingsbeleid. Totdat dit is afgerond zijn er geen nieuwe aanbestedingen''.

Prorail zei eerder dat het betreurt dat de bonden de naam van de spoorbeheerder betrekken in het conflict. ''Dit gaat om een conflict tussen werkgevers en werknemers over loon en arbeidsvoorwaarden. Daar heeft Prorail geen rol in'', zei een woordvoerder vorige week. FNV Bouw en Infra vraagt echter van de aannemers het gesprek aan te gaan met Prorail over het aanbestedingsbeleid.