IJMUIDEN - Personeel van de Nederlandse vestiging van het Brits-Nederlandse metalenconcern Corus vreest dat het moederbedrijf de lucratieve aluminiumproductie gaat verkopen. Dat is niet ondenkbaar, stelt de centrale ondernemingsraad (COR) van het bedrijf in IJmuiden.

Corus in Londen geeft geen commentaar. De woordvoerder zegt de beurskoers van het concern niet te willen beïnvloeden. Maandag presenteert Corus de cijfers over 2001. "Mogelijk komt topman Tony Pedder dan met een verklaring", aldus de woordvoerder. Vooruitlopend daarop heeft de COR zich over de strategie van het concern gebogen.

Staalheffingen

De staalindustrie kampt met zware tijden. Niet alleen het marktklimaat voor metalen is slecht, waardoor de staalprijs laag is. Die prijzen zullen niet voor eind dit jaar en mogelijk pas in aantrekken. De Amerikaanse president Bush gooide extra roet in het eten door de importheffingen te verhogen.

Voor de COR is het duidelijk dat twee jaar na de fusie van British Steel met Hoogovens het concern niet meer bezig is met de ontwikkeling van de strategie maar meer met overleven. "De onderneming wordt gestuurd op cash. Dat betekent dat er weinig ruimte is voor investeringen. Corus is bezig het eigen vermogen vast te houden door activa te verkopen."

Verkeerd beleid

Corus-Nederland, het vroegere Hoogovens, presteert goed, vergeleken met de kwakkelende Britse tak. Verkeerd beleid daar heeft ertoe geleid dat een aantal vestigingen niet meer concurrerend is. Duizenden collega's zijn of worden als gevolg daarvan ontslagen.

Hoogovens in IJmuiden kent die problemen vooralsnog niet. Dat onderdeel heeft volgens een woordvoerder een gezonde balans en een bevredigend resultaat. "Ook de investeringen zijn hier op een normaal niveau", geeft hij als commentaar.

Kroonjuweel

Verkoop van de aluminiumdivisie vindt de COR een slechte zaak. Het is een van de kroonjuwelen van het Brits-Nederlandse fusiebedrijf. Afstoten ervan zou vooral bedoeld zijn om geld te innen om de Britse problemen te lijf te gaan.

In Delfzijl staat een fabriek voor de productie van aluminium. Daar werken 550 mensen. Verder heeft Corus in het Belgische Duffel een belangrijke vestiging en een hele grote in het Duitse Koblenz. Daar worden onder meer de platen voor de vliegtuigen van Boeing gewalst.